Dag 6 en 7

21 september 2022 - Grímsstaðir, IJsland

Dag 6

Op tijd wakker geworden in Höfn. Na het ontbijt het stadje in, eerst maar eens op zoek naar een nieuwe reserveband. De kapot gereden band lijkt ons niet meer te repareren. Tussendoor ook maar op zoek naar een jerrycan, die we nu hebben is wel heel erg snel leeg, oftewel gewoon lek. Op het industrieterrein al snel een bandenhandel gevonden. We werden erg snel geholpen, na even zoeken is ook onze bandenmaat nog aanwezig. Ook één van de achterbanden leek erg slap dus hier nog maar even naar laten kijken. Een gaatje in de achterband, deze kon gelukkig gerepareerd worden. Met een nieuwe band onder de auto en het reservewiel weer op de juiste plek kunnen we weer verder. Goede service, in een uur tijd alles geregeld.

Verder langs de kust naar Djupivogur voor een lunch. In de zomer gaan hier tochten naar het eiland Papey om de papegaaiduikers te zien, in september zijn deze helaas niet meer te zien. Vanuit Djupivogur weer het binnenland in. Langs een aantal stuwdammen met grote stuwmeren. Tot onze verbazing geen kabels i.v.m. stroomopwekking te zien, waar zouden deze stuwmeren dan toch voor dienen. Het informatiebord leert ons dat alles voor de stroomopwekking onder de grond ligt, geen grote masten en elektriciteitskabels door het landschap. Onze volgende stop is de Stuðlagil Canyon. Bij de parkeerplek ook een camping, dus voor komende nacht ook weer onderdak. Door de bouw van de waterkrachtcentrale kwam deze kloof zichtbaar, een mooie plek om te bekijken en rond te wandelen. Dit gaan we dan ook morgenochtend doen. Een deel van de middag en de avond af en toe regen gehad, het lijkt morgen weer te gaan opklaren.

Dag 7

In de ochtend zoals gezegd een 2 uur durende wandeling gemaakt langs en in de Stuðlagil Canyon. Het weer is weer veel beter, blauwe luchten komen tevoorschijn. Na de wandeling weer verder over de off-road wegen het binnenland in. Het volgend doel is de Askja vulkaan. De rit er naar toe is prachtig. Onvoorstelbaar hoe ver een vulkaan zijn troep uit kan strooien. Overal velden vol met oude lava. De weg is wisselend slecht, heel slecht en iets beter met hier en daar weer rivier oversteken. Gelukkig zijn er enkele bruggen gebouwd, het is hier en daar een wilde, brede rivier. (2 Filmpjes hierover in het onderdeel Video's van deze site.)  Bij de Askja vulkaan is een camping, het plan is om na de wandeling daar te blijven overnachten. Bij terugkomst na de wandeling is de camping compleet uitgestorven, toiletgebouw op slot en alles al winterklaar gemaakt met voor alle ramen van de huisjes dichtgeschroefde luiken. We rijden toch maar verder tot we weer in de bewoonde wereld komen. Om 20.00 uur aangekomen op een camping. Nou ja, bewoonde wereld. Ook hier komen we in de middle of nowhere terecht op een stikdonker veld. Maar we kunnen in ieder geval slapen. Morgen richting de noordkust, volgende stop de waterval Dettifos.

DSC_0199

DSC_0239