Dag 4 en 5

19 september 2022 - Kópavogsbær, IJsland

Zaterdag het binnenland van IJsland, want daar hebben we uiteindelijk de 4-wheel drive voor gehuurd. Eerst naar Keldur om een aantal Turfhuisjes te bekijken. Onvoorstelbaar dat mensen vroeger zo hebben gewoond. Hierna onze weg vervolgd via de off-road wegen richting Landmannalaugar. Mooie natuur met een afwisselend landschap. De weg is wisselend goed en heel slecht te berijden. Meerdere keren de rivier over moeten steken, niet zo maar een klein stroompje maar een flinke plas water. Een auto achter ons zit tot en met zijn koplampen in het water, kan toch niet goed zijn voor zo'n auto. Onze auto is gelukkig iets hoger. Helaas bij 1 van de oversteken een band kapot gereden, dus even een bandje wisselen. Dat is wel even een werk bij dit soort auto's. Chris band gemaakt, Hetty koffie gezet. Het leed was weer geleden. Helaas betekende dit ook dat we niet helemaal de tocht af hebben gemaakt zoals we dit wilde doen. Maar al met al was het een geslaagde dag, veel gezien. We vinden IJsland tot nu een erg mooi land. 's Avonds onze camper op de camping gestald bij Skaftefall.

Zondag een wandeling gemaakt op de gletsjer met gids. Begonnen met een lekker zonnetje, goed begin van de dag. In de loop van de dag wat meer bewolking, maar nog steeds droog. Een flinke klim naar boven gemaakt met de ijzers onder gebonden. Onze dag weer goed besteed. Na de wandeling eerst maar op zoek naar een kop warme koffie, restaurants zijn hier niet heel erg dicht bezaaid. Door naar het grootste gletsjermeer van IJsland. Als het smelten van de ijskap zo doorgaat zal dit meer uiteindelijk een baai van de oceaan worden is de verwachting. Bijzonder om de ijsbergen in dit meer te zien, ze drijven van hieruit verder de oceaan in. Nog een paar zeehonden gespot. Het strand waar deze ijschotsen uitkomen is een pikzwart strand. De kust ligt vol met ijsblokken, vandaar de naam 'Diamond Beach'. Een gekke gewaarwording.

Aangekomen in Höfn, restaurant gezocht en camper op de camping gezet. Camping van gisteren en vandaag zijn weer wat beter dan we de dagen hiervoor hebben ervaren. Morgen proberen hier een nieuwe reserveband te krijgen, zonder weer het binnenland in lijkt ons niet een heel goed ide

DSC_0183DSC_0178DSC_0255DSC_0167DSC_0228DSC_0210DSC_0205IMG_9121

IMG_9117

DSC_0194IMG_9099DSC_0120DSC_0118IMG_9096IMG_9095IMG_9089IMG_9088

1. Jeannette Bulte:
    19 september 2022
    Gaaf zeg!!!!
  2. Ariane:
    19 september 2022
    Goed bezig, jullie! En spannend, hè die F-roads. Zie ook ons filmpje van de rivier oversteek op Facebook 🫡