Dag 8

21 september 2022 - Húsavík, IJsland

Gisterenavond en vannacht heeft het continu geregend, tot vanochtend 6 uur. Hierna weer droog, in de verte om 8 uur alweer wat opklaringen zichtbaar. Na een goede kop zelf gezette koffie alweer vroeg op pad. Om 9 uur aan de wandel naar de Dettifos waterval. Met zon, dus een mooie regenboog op de foto kunnen zetten. We hadden gekozen voor de Oost kant van de waterval, dus niet teveel nattigheid, aan de westkant sproeit de waterval een behoorlijke hoeveelheid nevel.

Verder naar de bewoonde wereld, onze auto heeft hoognodig diesel nodig. In de binnenlanden is uiteraard niets te krijgen, maar ook in de bewoonde wereld duurt het nog even. Maar we hebben het weer gered, de tank is weer vol.

We vervolgen onze weg naar Husavik, of een eerdere stop als er ergens koffie te krijgen is. Restaurants en koffietentjes moeten we in IJsland met een vergrootglas zoeken. Ook hier moeten we weer wachten tot we in Husavik zijn, lunchtijd.

Voor vanmiddag nog een tocht geregeld met de boot, misschien kunnen we nog wat walvissen spotten. Ons geduld op de boot wordt beloond, een pilotwalvis kunnen zien. Een volwassen vrouwtje met haar kalf, meerdere keren gezien. Ook een erg nieuwsgierige zeehond heeft ons een tijdje gevolgd.

Al met al weer een geslaagde dag. Voor nu een hapje gegeten in het vissersstadje Husavik en een camping gevonden waar we de nacht weer door kunnen brengen. Een camping met wat meer faciliteiten dan we de afgelopen 2 nachten hebben gehad. Campings in IJsland zijn ten opzichte wat we gewen

d zijn van eerdere vakanties redelijk minimalistisch te noemen. Zullen we thuis onze eigen badkamer en keuken weer des te meer waarderen.

DSC_0271

DSC_0261IMG_9162IMG_9147DSC_0386DSC_0368DSC_0365