Dag 10 en 11

24 september 2022 - Ólafsvík, IJsland

Als ik dit zit te schrijven waaien we zowat uit onze camper. Aan de westkust van IJsland op het schiereiland Snaefellsnes hebben we nu windkracht 8. Dus maar vroeg gestopt met rijden en een camping gezocht, van de omgeving is nu toch niets meer te zien. Als het goed is hebben we morgen beter weer.

Donderdagavond het Noorderlicht kunnen zien. Vaak naar buiten gaan om te kijken of het Noorderlicht al zichtbaar is en een app gebruiken om de kans op het licht te kunnen inschatten. Ook hier waaien we bijna uit onze jas, achter een hutje uit de wind wat foto's kunnen maken. Op dag 10 vanuit Kerlingarfjöll verder gehobbeld over de onverharde weg. Eerst nog een stukje naar boven gereden om foto's te kunnen maken met de zon op de mooie vulkanische bergen. Rustig aan weer verder gereden, dit is één van de beste off road wegen van IJsland, goed te doen. Na een afslag naar een andere weg toch weer enkele keren door de rivier heen moeten rijden. Het blijft gokken hoe we het beste door deze rivieren heen kunnen gaan. Bij ophalen van de camper werd ons verteld tot hoe ver de auto in het water mag komen. Dit is alleen in te schatten door er vooraf doorheen te lopen, dit hebben we toch maar niet gedaan.

We zijn alweer lang onderweg en van de off road wegen af voordat we een dorp tegen komen voor diesel, boodschappen en koffie. Hier in de buurt een camping gezocht, deze keer met hot tub. Heerlijk een tijdje ingehangen voordat we in het restaurant van de camping gegeten hebben.

Ook deze avond wederom het noorderlicht gezien. Getracht met onze foto camera's foto's te maken. Helaas hebben we geen statief bij ons, dus dit valt niet mee. Camera op de auto en een beetje spelen met de instellingen hebben we er toch iets van kunnen maken.

Vandaag verder gereden naar het schiereiland Snaefellsnes. Erg slecht weer vandaag ondanks de mooie heldere avond. Niet koud, maar wel erg nat. Het eerste deel richting het schiereiland lijkt het wat op te klaren, bijna een waterig zonnetje door de bewolking. Onderweg gestopt bij een haaienmuseum. Hier werden haaien gedroogd om gegeten te kunnen worden. Inmiddels is de Groenlandse haai beschermd, dus wordt dit niet meer gedaan. We hebben wel een stukje haaienvlees kunnen proeven, onze favoriet zal het niet worden. Verder naar Kirjufell, wordt genoemd als de meest gefotografeerde berg van IJsland. Eén van de filmlocaties van Game of Thornes. Helaas geen mooie foto's kunnen maken, het weer werkt niet mee. Onze laatste stop vandaag is Olafsvik. Steeds meer wind, nog steeds regen en een grijs uitzicht. Morgen gaan we weer verder over het schiereiland richting Reykjavik.

Onze trip door IJsland zit er bijna op, we gaan nog genieten van de laatste 4 dagen voordat we het vliegtuig weer in gaan naar Amsterdam.

DSC_0452DSC_0317IMG_9179DSC_0319DSC_0321

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Ariane:
    24 september 2022
    Wat fijn dat jullie het Noorderlicht gezien hebben...wij waren overal net te laat 🙄 maar één voordeel, we moeten nog een keer terug 😉. Maar gave foto's, hoor!