Dag 12 en 13

26 september 2022 - Reykjavík, IJsland

Daar zitten we dan voor de laatste avond in onze camper. Behalve de kapotte band heeft de auto het prima gedaan.

Zondag een mooie dag gehad op het schiereiland Snæfellsnes. Na de de storm van zaterdagavond waarbij de oceaan niet eens meer te zien was hebben we weer een zonnige dag. Windkracht 5 a 6, maar dat mag de pret niet drukken. De omgeving is prachtig, de golven aan de kust mooi om te zien tegen de kliffen aan. Tot aan het puntje van het schiereiland geweest bij de vuurtoren Svörtuloft en het historische gedenkpunt Öndverðarnes Viti. Nog wat vogels gespot, het blijken aalscholvers te zijn. Doorgereden naar een volgende vuurtoren, Malarrif Lighthouse. De weg vervolgd naar Arnarstapi. Hier zijn een aantal mooie rotsformaties waardoor er natuurlijke bruggen en doorgangen ontstaan. Samen met de golven op de oceaan mooi om te zien. Met uitzicht op de oceaan geluncht.

Onderweg de Budakirkja bekeken, een klein compleet zwart kerkje. IJsland ligt vol met rotsformaties in de vorm van basalt zuilen. Ook op dit schiereiland zijn deze te vinden, de Gerouberg Cliffs. Even een klimmetje en wandeling tussendoor om boven op deze Cliffs te komen. In Borgarnes inkopen gedaan en een camping in de buurt gezocht. Aangezien we onszelf wilden opwarmen in een hot spring zijn we hier eerst naar op zoek gegaan. Gevonden met uitzicht op de oceaan, heerlijk warm. De eerste camping bij Akranes was niets, de deuren vielen uit de douches toen we deze open trokken. Dus maar weer door op zoek naar de volgende.

Doorgereden naar Reykjavik camping. Hier staan we de komende 2 nachten.

Maandag naar de Reykjadalur hot springs gereden. Een warme rivier, een bijzondere ervaring. Na een fikse wandeling bergop is het hier heerlijk uitrusten. In de middag Reykjavik bekeken en een lekkere visstoofpot gegeten, een typisch IJslands gerecht.

Morgenochtend onze koffers weer inpakken, nog een paar uurtjes Reykjavik in en dan de camper inleveren. Morgenavond slapen we in een hotel naast het vliegveld, woensdagochtend om 7 uur vliegen we weer terug naar Schiphol na een heerlijke vakantie.

Wij hebben IJsland een mooi en bijzonder land gevonden.

IMG_1386

IMG_1393DSC_0636DSC_0629

DSC_0651

DSC_0536

1. Eric:
    26 september 2022
    Heb genoten van jullie reis verslag
    Thanks